نوشته شده توسط : عکس دختر ایرانی

به نام خدا

 

الأحزاب : 59 

 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً

 

برای اینکه به معنای واقعی یک لغت در قرآن کریم دست پیدا کنیم باید  باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم :

1)      ترجمه آن لغت در کتب لغوی

2)      واژه های معادل آن لغت در قرآن

3)      واژه های معادل آن لغت در روایات

4)      بررسی سیاق آیه ای که در آن از لغت استفاده شده است

5)      بررسی روایات ذیل آیه ای که لغت را در برگرفته است

 

اکنون به صورت کامل و به فضل الهی برای هر کدام از مراحل بالا پیرامون واژه ( جلباب) مثال خواهیم زد.

با ما باشید:

 

1)      وازه جلباب در لغت :

 

نهايه و صحاح و قاموس : جلباب ملحفه و لباس بالائى و چادر مانند است و نه فقط روسرى

 

التحقیق :
أنّ الجلباب هو ما قيل: إنّه ما يغطّي الثياب، و يستر البدن و الثياب معا، و الملاءة الّتي يشتمل بها، و الملحفة، و الرداء الّذي يستر تمام البدن و يلبس فوق الثياب. فالجلباب بهذا المعنى هو الّذي يقتضيه و يجلبه حجاب المرأة و محفوظيّتها، كما أنّ الفقر يقتضي الاشتمال بالصبر و إحاطته على الفقير، و محجوبيّة المرأة و عفّتها تقتضي أن تجلبب بالبيت و البيت جلبابها.

فحقيقة الجلباب: هي ما يجلب و يلازم و يغطّي الجالب.

در تحقیق بیان شده است که جلباب چیزی است که هم خمار را میپوشاند و هم ثیاب را، واژه ای معادل ملحفه که تمام بدن را در بر میگیرد.

 

2)      واژه جلباب در قرآن :

 در آیه 59 سوره احزاب به صورت جمع واژه جلباب به کار رفته است این واژه درکنار آیه 31 سوره نور معنای حقیقی خود را آشکار میکند .

خداوند در آیه 31 سوره نور دستور میدهد زنان خمر خود را بر جیوب خود فرو افکنند بنابر اینکه جیوب یعنی برآمدگی روی سینه ، پس واژه خمر یعنی روسری و چیزی که فقط تا روی سینه را میپوشاند .

از این رو جلبابی که باید با توجه به علیهن  تمام بدن را بپوشاند ، قطعا زیر خمر نخواهد بود بلکه خمر را نیز در بر میگیرد و استعمال جلباب در کنار خمر بیان گر این نکته است که قطعا این دو یک معنا را نمیرسانند.

 

 

3)      روایاتی که در آنها جلباب به معنای یک حالت فراگیر به کار رفته است :

در نهج البلاغه  امیرمومنین علی علیه السلام میفرمایند :

«سترنى عنكم جلباب الدّين» خطبه 4

جلباب دين مرا از شما مستور كرد

 و در جایی دیگر میفرمایند «من احبّنا اهل البيت فليستعدّ للفقر جلبابا» حكمت: 112

هر كه ما اهل بيت را دوست دارد براى فرو رفتن در فقر آماده باشد

 

 و در جایی دیگر به بعضی از کارگزارانشان مينويسند:

«فالبس لهم جلبابا من اللّين» نامه: 19

برای مردم  لباسى از نرمى بپوش.

 

با توجه به این که دین و نرمی خلق  باید تمام وجود آدم را در بر بگیرد و  فقر نیز بر زندگی آدمی سایه می افکند وزندگی  آدمی را فرامیگیرد  ، بنابرین باید با فعلی به این نکته اشاره شده باشد که در معنای ذاتیش پوشش سرتاسری نهفته شده باشد.

 

4)      بررسی سیاق آیه ای که جلباب در آن به کار رفته است:

 در آیه 59 سوره احزاب خداوند به پیامبر خود میفرماید که از این به بعد زنان جلباب خود را بر خود نزدیک کنند

واژه ( علی ) در زبان عربی استعلا را میرساند

اضافه (علی )بر (هن ) بیانگر معنای واقعی جلباب نیز میباشد چرا که باید جلباب چیزی باشد که علیهن نیز صادق گردد از این رو جلباب به همان معنایی است که در لغت به کار رفته ، یعنی پارچه ای همچون چادر که سرتاسری وفراگیر است .

 

5)      روایاتی که تصریح به چادر بودن در مورد جلباب دارند:

 

 

1 ) بحارالأنوار     29     218    فصل نورد فيه خطبة خطبتها سيدة النسا

 وَ فِي الرِّوَايَةِ الْأُولَى قَالَتْ عَائِشَةُ لَمَّا سَمِعَتْ فَاطِمَةُ (ع) إِجْمَاعَ أَبِي بَكْرٍ عَلَى مَنْعِهَا فَدَكَ لاتت [لَاثَتْ‏] خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا ، وَ أَقْبَلَتْ فِي لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا ثُمَّ اتَّفَقَتِ الرِّوَايَتَانِ مِنْ هَاهُنَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا.. وَ سَاقَ الْحَدِيثَ نَحْوَ مَا مَرَّ إِلَى قَوْلِهِ افْتَتَحَتْ كَلَامَهَا بِالْحَمْدِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الثَّنَاءِ عَلَيْهِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، ثُمَّ قَالَتْ لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ... إِلَى آخِرِهَا.

 

فاطمه زهرا سلام الله علیها وقتی تصمیم ابوبکر را در مورد منع ایشان از فدک که ارثیه و هدیه پدرشان بود شنیدند بعد مشورت با امیرمومنین علی علیه السلام در مسجد حاضر شدند . در حالی که

خمار خود را بر سر انداخته بود

و جلباب خود را نیز بر تن کرده بود

در میان گروهی از زنان قرار گرفته بود تا به مسجد رسید و سپس به حمد الهی و صلوات بر محمد صلی الله علیه وآله پرداخت و ..

 

2 ) علل‏الشرائع     1     163    130-

  أبي رحمه الله قال حدثنا سعد بن عبد الله قال حدثنا الحسن بن عرفة بسر من رأى قال حدثنا وكيع قال حدثنا محمد بن إسرائيل قال حدثنا أبو صالح عن أبي ذر رحمة الله عليه قال كنت أنا و جعفر بن أبي طالب مهاجرين إلى بلاد الحبشة فأهديت لجعفر جارية قيمتها أربعة آلاف درهم فلما قدمنا المدينة أهداها لعلي ع تخدمه فجعلها علي ع في منزل فاطمة فدخلت فاطمة ع يوما فنظرت إلى رأس علي ع في حجر الجارية فقالت يا أبا الحسن فعلتها فقال لا و الله يا بنت محمد ما فعلت شيئا فما الذي تريدين قالت تأذن لي في المصير إلى منزل أبي رسول الله ص فقال لها قد أذنت لك فتجلببت بجلبابها و تبرقعت ببرقعهابحارالأنوار     36     288    باب 41- نصوص الرسول ص عليهم ع .....

 

فاطمه سلام الله علیها برای رفتن به خانه پدرشان از علی علیه السلام اجازه گرفتند و مخفی نمود خود را در میان جلباب خود و.. ( تجلببت بجلبابها  یعنی  خود را در میان جلباب خود مخفی نمود )

 

 

 پست های مرتبط و شاخه اصلی :

زنان از منظر قرآن

 

......................................

سایر روایات:

 

11-  نص، [كفاية الأثر] أَبُو الْفَرَجِ الْمُعَافَا بْنُ زَكَرِيَّا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامِ بْنِ سُهَيْلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُعَافًى السَّلْمَانِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَاهِرٍ عَنْ عَبْدِ الْقُدُّوسِ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَيْشِ بْنِ الْمُعْتَمِرِ قَالَ قَالَ أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِيُّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ فَقَالَ يَا أَبَا ذَرٍّ ايتِنِي بِابْنَتِي فَاطِمَةَ قَالَ فَقُمْتُ وَ دَخَلْتُ عَلَيْهَا وَ قُلْتُ يَا سَيِّدَةَ النِّسْوَانِ أَجِيبِي أَبَاكِ قَالَ فَلَبِسَتْ جِلْبَابَهَا وَ خَرَجَتْ حَتَّى دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمَّا رَأَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص انْكَبَّتْ عَلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى رَسُولُ اللَّهِ ص لِبُكَائِهَا وَ ضَمَّهَا إِلَيْهِ ثُمَّ قَالَ يَا فَاطِمَةُ لَا تَبْكِي فِدَاكِ أَبُوكِ فَأَنْتِ أَوَّلُ مَنْ تَلْحَقِينَ بِي مَظْلُومَةً مَغْصُوبَةً

 

بحارالأنوار     33     102    باب 16- باب كتبه ع إلى معاوية و احت

 و الجلابيب جمع جلباب و هي الملحفة في الأصل فاستعير لغيرها من الثياب.

 و أرادت النبي ص فهبط جبرئيل ع فقال يا محمد إن الله يقرئك السلام و يقول لك إن هذه فاطمة قد أقبلت إليك تشكو عليا فلا تقبل منها في علي شيئا فدخلت فاطمة فقال لها رسول الله ص جئت تشكين عليا قالت إي و رب الكعبة فقال لها ارجعي إليه فقولي له رغم أنفي لرضاك فرجعت إلى علي ع فقالت له يا أبا الحسن رغم أنفي لرضاك تقولها ثلاثا فقال لها علي ع شكوتيني إلى خليلي و حبيبي رسول الله ص وا سوأتاه من رسول الله ص أشهد الله يا فاطمة أن الجارية حرة لوجه الله و أن الأربعمائة درهم التي فضلت من عطائي صدقة على فقراء أهل المدينة ثم تلبس و انتعل و أراد النبي ص فهبط جبرئيل فقال يا محمد إن الله يقرئك السلام و يقول لك قل لعلي قد أعطيتك الجنة بعتقك الجارية في رضا فاطمة و النار بالأربع مائة درهم التي تصدقت بها فأدخل الجنة من شئت برحمتي و أخرج من النار من شئت بعفوي فعندها قال علي ع أنا قسيم الله بين الجنة و النار

 



عکس دختر , عکس دختر ایرانی , عکس ایرانی , عکس بازیگران ایرانی , عکس بازیگر ایرانی, عکس زنان ایرانی, عکس زیباترین دختر ایرانی, عکس پسر ایرانی, عکس پسران ایرانی ، u;s nojv , u;s nojv hdvhkd , u;s hdvhkd

:: بازدید از این مطلب : 827
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 شهريور 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: